Tekstury dla modeli 3D. Siatka tekstury.

Przy pomocy programu Photoshop pokazujemy, jak tworzyć tekstury 3D. Dziś pokażemy jak powinna być przygotowana siatka tekstury.

Do poprawnego przygotowania tekstury konieczna jest siatka zapisana najczęściej w png. Przenosi ona położenie obiektów w przestrzeni 3D na dwuwymiarowy obraz, sam proces wygląda podobnie do procesu tworzenia dwuwymiarowej mapy kuli ziemskiej na podstawie globusa.

 

Prawie wszystkie obiekty trójwymiarowe mają swoją siatkę, na której jest malowana tekstura. „Malowana” to oczywiście uproszczenie, gotowy obraz może być równie dobrze zrobiony z gotowych zdjęć, bądź nawet jednego zdjęcia. Cały proces może odbywać się w Photoshopie lub dowolnym innym oprogramowaniu 2D, chociaż istnieją także aplikacje pozwalające w prosty i pozbawiony opóźnień sposób malować bezpośrednio na obiekcie.

 

Wyjątkiem od tworzenia siatki dla obiektu jest sytuacja w której jest on bardzo uproszczony (kula, sześcian czy dwuwymiarowy prostokąt)

Tekstury dla modeli 3D. Siatka tekstury. Poradnik Photoshop.

 

Przykładowa siatka wygląda tak jak na poniższym zdjęciu:

Tekstury dla modeli 3D. Siatka tekstury. Poradnik Photoshop.

Często linie są na niej zaznaczane w różnych kolorach, pozwalających szybko zorientować się w wyglądzie elementów.

W końcowym pliku linie siatki nie powinny być widoczne, gdyż będą one widoczne także na modelu.

Podziel się wiedzą z innymi

Komentarz do postu